Parerea mea

09 March

Eficientizarea raportărilor către stat

Una dintre principalele probleme cu care se confruntă companiile româneşti o constituie situaţia raportărilor către stat.
În momentul de faţă, există nu mai puţin de 7 categorii de raportări obligatorii către diverse instituţii ale statului.



Acestea sunt

1) Declaraţii Administraţia Financiară (acestea sunt mai multe)
2) Declaraţie AMOFM
3) Declaraţie CASS
4) Declaraţie CAS
5) Declaraţie Fond pentru Concedii Medicale
6) Declaraţie Comision Camera de Muncă
7) Declaraţie Fond de Mediu
Termen de depunere 25 ale lunii.

Toate aceste aplicaţii au propriile lor programe, care din păcate nu totdeauna sunt funcţionale sau nu funcţionează la parametri normali.

Probleme:

- Trebuie să instalezi şi să gestionezi softuri diferite, în care trebuie să introduci în proporţie de 95% aceleaşi date;
- Softurile nu sunt actualizate în timp util, au defecţiuni, funcţionează pe platforme vechi (FoxPro) şi au probleme de compatibilitate cu programele noi;
- Softurile sunt incompatibile cu programele de contabilitate, astfel încât o firmă, chiar dacă posedă un sistem de calcul şi softuri performante, nu le poate integra;
- Nu sunt permise (agreate) alte metode de depunere, decât în foarte puţine cazuri (la AMOFM);
- Deşi în conformitate cu prevederile Codului de Procedură Fiscală aceste declaraţii pot fi depuse prin poştă cu confirmare de primire, această procedură este puţin agreată de sistem; Poţi avea astfel surpriza ca, deşi declaraţiile au fost trimise corect, ele să nu figureze în baza de date;
- Începutul anului este un adevărat coşmar pentru angajatori, deoarece sunt lansate versiuni noi ale programelor, versiuni care se înlocuiesc uneori după câteva zile fiindcă se descoperă probleme majore;
- Birocraţia sporeşte an de an, când în mod normal, datorită dezvoltării noilor tehnologii, ea ar trebui să se simplifice;
- Majoritatea instituţiilor statului nu sunt pregătite în mod real să facă faţă acestei birocraţii, din lipsă de tehnologie, personal calificat, ceea ce face ca ele să fie aglomerate, creând disconfort atât angajaţilor supuşi unui nivel de muncă peste puterile şi capacităţile lor, sar şi contribuabilor, siliţi să piardă timp şi, până la urmă bani).

Este vorba aici despre percepţia instituţiilor de stat şi a funcţionarilor care le populează despre mediul de afaceri şi despre clasa mijlocie din mediul privat (adică despre cei care-i susţin financiar). Instituţiile statului trebuie să înţeleagă că principalul scop al contribuabililor, persoane fizice sau juridice, este să producă bani pentrui ei înşişi, nu să raporteze la stat.
Funcţionarii au tendinţa de a spori fără rost cantitatea de hârtii pe care o arhivează, crezând că astfel pot justifica schemele de personal din ce în ce mai încărcate. Din aplicarea informatizării au luat doar ce le convenea, forţând contribuabili să le creeze întreaga bază de date electronică, dar fără a integra bazele de date într-una unică, pe care să lucreze toate instituţiile. În acest moment, se depun până la trei-patru tipuri de declaraţii la diferite ghişee aflate în aceeaşi clădire. Există fonduri speciale, precum cel pentru accidente de muncă, care generează cheltuieli de declarare şi gestionare la un nivel egal cu cel al fondurilor strânse.
Urmărirea contribuţiilor se face prin intermediul a cinci instituţii: ANAF, Direcţia de Muncă, Casa de Asigurări de Sănătate, Casa de Asigurări Sociale şi Agenţia de şomaj. Toate primesc inputuri foarte asemănătoare sau chiar identice şi profund inutile, deoarece nu se verifică şi practic dacă aceşti bani au fost plătiţi. Asta inseamna că în loc să fie un singur set de funcţionari publici care să proceseze un set de documente şi să gestioneze un singur set de informaţii, pe care să le distribuie potrvit necesităţilor celorlalte instituţii din administraţia publică sunt 5. Aceste 5 instituţii paralele costă mai mult decât 5 % din contravaloarea contribuţiilor încasate.
Iar aceste raportări sunt profund inutile, deoarece el sunt exclusiv scriptice, neexistând o verificare a faptului că banii s-au plătit efectiv. Or, fără această verificare, întregul sistem de raportare este o pierdere de timp şi bani.
Aşa că, în locul unor discuţii sterile despre ce, cum şi cât se reduce ar trebui să se discute mult mai serios despre identificarea unor modalităţi de gestionare eficientă. Pentru companii, reducerea cu 80% ar birocraţiei aferente muncii ar fi echivalentă cu o reducere de câteva procente a CAS-ului.
Trebuie gasită o cale de responsabilizare a celor responsabili pentru ceea ce ni se întâmplă. În prezent, un funcţionar sau un grup poate lua liniştit orice decizie, oricât de aberantă ar fi, pentru că nu va trage el ponoasele. Dacă însă se va ajunge în situaţia de a putea fi daţi în judecată pentru daunele produse, pentru obstrucţionarea activităţii firmelor sau pentru ce vor mai gasi nişte avocaţi buni, iar ca urmare a acestei acţiuni respectivii vor suporta consecinţele faptelor sale, atunci se va schimba raportul de forţe.

Sugestii de îmbunătăţire:

Rezolvarea este foarte simplă: crearea unui sistem unic naţional de raportare.
Paşii:
1. Ministerul de Finanţe ar trebui să stabilească cerinţele de bază ale sistemului şi să organizeze o licitaţie deschisă pentru selectarea unui număr de 3 furnizori la nivel naţional, asta pentru a nu institui un monopol care poate deveni periculos.
2. Crearea unei baze de date unice, care să poată fi accesată de celelalte instituţii ale statului în funcţie de necesităţi;
3. Raportarea să se facă într-un singur loc, la ANAF. De asemenea, să existe posibilitatea raportării în format electronic.
4. Raportarea trebuie să verifice şi să facă o corelaţie între declaraţii şi plata efectivă a obligaţiilor (de exemplu, în raportare să fie inclus numărul şi data ordinului de plată, care să fie generat tot de această aplicaţie unică de raportare).

Instituirea unui sistem centralizat ar aduce foarte multe beneficii, atât companiilor, cât şi statului, astfel:

- Statul ar avea o imagine mult mai clară asupra economiei româneşti, ceea ce ar permite elaborarea unor strategii economice coerente, bazate pe date concrete;
- S-ar urmări mult mai bine situaţia contribuţiilor datorate de companii/contribuabili;
- S-ar produce economii prin disponibilizarea unor angajaţi care astfel nu vor mai avea obiectul muncii;
- S-ar elimina o parte din evaziunea fiscală prin creşterea gradului de conformare voluntară;
- S-ar elimina o serie de erori şi omisiuni (de pildă, pot exista companii care au plătit dar nu au depus declaraţia, sau invers, pot exista companii care au depus declaraţii, dar nu au achitat obligaţiile);
- S-ar decongestiona activitatea instituţiilor respective, care astfel s-ar putea concentra asupra activităţilor lor de bază;
- Companiile ar scăpa de o corvoadă şi ar înregistra economii importante;
posted at 00:47:23 on 03/09/06 by Cristian Banu - Category: General

Comments

ALBU MINODORA wrote:

ORICE SOLUTIE DE SIMPLIFICARE TREBUIE IN CEL MAI SCURT TIMP ADOPTATA PINA CE NUNE VOM REZUMA ACTIVITATEA LA A FACE SI A DEPUNE DECLARATII.
ESTE INUMAN!ESTE NEECONOMICOS!ESTE ABERANT!.........
09/03 11:47:05

boiangiu wrote:

Ideea este foarte buna dar din pacate nefunctionabila.Ma indoiesc ca cei de la MF au interese comune cu noi.
09/03 11:49:39

Filip Gadiuta wrote:

Interesul celor de la MF este să rămână în funcţie. În condiţiile în care legislaţia fiscală devine din ce în ce mai kafkiană, cred că voturile vor scădea, împreună cu finanţările pentru campania electorală. Sper :D
Super articolul!
09/03 11:56:14

Daniel Gradisteanu wrote:

Cum facem sa o vada si cei de la MF ?
Poate e acolo, un creier cu mai mult de doi neuroni...
09/03 11:57:11

tony wrote:

Mai trebuie sa treaca multa apa pe Dambovita.
Ciofligarii au de castigat si cum acestia conduc si gestioneaza fondurile, cum credeti ca renunta usor la....
09/03 12:22:16

Filip Gâdiuţă wrote:

Vineri 24 februarie am fost să depun declaratiile de sănătate&FNUASS pe Vasile Lascăr (Bucureşti). Ploua şi coada se întindea în stradă. Deoarece tovarăşul ministru tocmai prelungise termenul de depunere, i-am înjurat şi am plecat acasă.
Harnic din fire, hai să mă duc luni, 27 februarie. Ajung la 14:45 acolo. Pe uşă scria "Luni: 8:30 - 14:30". De data asta era să sar la gâtul paznicului. şi acum fantasmez pe tema eviscerării tuturor angajaţilor de acolo.
M-am calmat pe parcursul zilelor umătoare, am reţinut orarul (luni,miercuri şi vineri au program scurt, până la 14:30), aşa că azi m-am prezentat acolo la 11:30. Ciudat, lume în faţa uşii. Mîi, o fi coada până în curte? Nu! Pe uşă era o o hârtie semnată de papagalul Cristian Toma, directorul general CASMB, privind întreruperea activităţii pe data de 10 martie. Adică azi.
În curte, o doamnî amabilă împărţea fluturaşi de reclamă pentru o firmă care oferă servicii de depus declaraţii. Cam 1 milion de lei pe lună...

În Codul Penal există un articol care nu-şi prea are rostul într-un stat democratic - părerea mea -, cel referitor la abuzul în serviciu. Dar sunt din ce în ce mai înclinat să depun o serie de plângeri penale, grrrrr....
10/03 13:56:15

Cristian Banu wrote:

Ai reţinut numărul de telefon al firmei respective? :)
10/03 14:31:22

Mihai wrote:

Statul ar trebui sa lucreze in doua directii. In primul rand sa preseze furnizorii de internet sa nu mai adopte pozitii diferite fata de persoanele fizice si cele juridice. Va rog sa observati ca la acelasi pachet de servicii, preturile pentru persoanele juridice sunt semnificativ mai ridicate decat cele pentru persoane juridice; lucru nejustificat.

In al doilea rand, site-ul eguvernare.ro si in special sectiunea formulare online ar trebui sa devina accesibilila in mod gratuit oricarui contribuabil, pe baza CNP sau CUI. De vreo doi ani este intr-o continua etapa de testare unde au dreptul doar cativa contribuabili. Site-ul ar fi binevenit pentru majoritatea contribuabilor, mai ales ca accesul la internet este relativ facil.

Eficienta in prelevarea veniturilor bugetare de la contribuabili se face printr-o reorganizare a sistemului, nu prin introducerea noilor tehnologii de dragul introducerii noilor tehnologii mai vechi (dischetele).

Tin minte cand am fost la Somaj sa depun declaratia si am fost cu un CD, iar aia de la ghiseu s-a uitat stramb la mine si a zis ca nu accepta asa ceva; doar dischete. Ei bine, calculatoarele din firma mea nu au unitati de discheta, deoarece nu au reprezentat un interes deosebit! Deci o tehnologie noua, dar parca prea veche.
12/03 18:40:29

Nicu Alecu wrote:

Dream on, baby!
Sugestiile tale sunt pur şi simplu minunate, dar cine crezi că le va lua în seamă, atât timp cât ele se opun diametral interesului personal şi/sau de grup la toate nivelele administrative?
Din păcate, soluţia nu va fi una logică şi normală, agreată de ambele părţi ale baricadei ci clasicul "bici", şi asta doar în ipoteza deloc probabilă (dar totuşi posibilă) că puterea executivă va ajunge cândva pe mâna unor oameni care ştiu ce fac şi o vor face în interesul economiei naţionale!
Până atunci ... putem visa împreună!
17/03 16:47:32

Cristian Banu wrote:

Există totuşi o şansă. Mai multe nu pot să spun :)).
17/03 16:55:47

Parizek Otilia wrote:

ati abordat o problema foarte buna ,acelasi declaratii se depun in sute de locuri daca la fisc se raporteaza toateobligatiile nu vad de ce nu se transmite prin calculator peste tot,lunar trebuie sa faci cate sute de km sa depui declaratie la judet si asa mai departe

ar fi minunat sa se rezolve In loc sa scada hartiile sporesc
20/03 20:47:13

parizek otilia wrote:

nu toata lumea beneficiaza de calculatoare un mic intreprinzator sa traiasca trebuie sa cheltuie pentru tot felul de lucruri cu ce sa mai si traiasca
20/03 20:52:01

RODICA wrote:

AM UN SCENARIU DE COSMAR.........
CINEVA DE LA FINANTE,CINEVA DE LA MEDIU,CINEVA DE LA MINISTERUL MUNCII,CINEVA DE LA MINISTERUL SANATATII.....(MAI E VREUNUL?????L-AM SCAPAT????NU-I NIMIC,FAC O RECTIFICATIVA SI IL BAG SI PE EL)LA CEAS TARZIU DE NOAPTE,SE GANDIRA:MAI,DAR OAMENII ASTIA NU PREA AU CE FACE,AMENZI NU PREA,PUSCARIE MAI DE LOC....CE DRACU' SA FACEM?????
SI CINE LE RASPUNSE,LA CEAS TARZIU DIN NOAPTE???????
-DECLARATIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
(NU PUTETI DA DECAT UN SINGUR RASPUNS......INCORECT)
21/03 21:40:36

Adrian wrote:

AM DESCOPERIT COSMARUL

Solutia ta e un vis frumos, cred ca trebuie sa mai iasa niste "Gherguti" la pensie pana sa devina realitate.
Eu am descoperit cosmarul cand am zis sa intram in legalitate cu Asociatia de Proprietari, sa facem contracte de munca si sa platim ce trebuie la stat.
Cand am aflat ca o amarata de asociatie de bloc (nelucrativa)trebuie sa plateasca aceleasi dari (din salariile impozitate ale proprietarilor) ca orice societate din Romania si sa depuna declaratii peste declaratii am zis ca emigrez.
E prea incalcit sistemul. Consuma prea multe resurse aiurea. Inca e ancorat in mentalitatea trecutului.
Eu cred ca 10 profesionisti adevarati pot construi un sistem unitar in 6 luni.
cu bine
07/04 22:06:18