Aşteptându-l pe Godot

E sfârşit de an şi toată lumea face prognoze şi predicţii pentru 2010. „Piaţa îşi va reveni” – în funcţie de cel pe care îl asculţi, în T2, în T3 sau prin 2011. Mulţi îşi reconsideră strategic obiectivele „aşteptând să revină piaţa”. Cei care îşi caută un job aşteaptă „să revină piaţa”. Există un sentiment că afară plouă şi că e doar o chestiune de ore/zile până când soarele revine din nou. Mulţi par să creadă că criza prin care trecem nu va schimba nimic şi că vom reveni curând la good old days, când totul creştea de la sine, peste noapte chiar.

Şi dacă piaţa nu-şi revine? Dacă se schimbă fundamental şi nu va mai semăna cu cea fost?

Deja multe industrii îşi schimbă complet modul de business. Un exemplu este industria pharma, care a creat un corp de angajaţi „de lux”, bine plătiţi, cu pachete salariale consistente. Toate firmele îşi reduc acum forţa de promovare şi îşi reduc numărul de angajaţi chiar şi cu 50%. Asta nu înseamnă doar sute de şomeri, ci şi ieşirea „din piaţă” a unor consumatori bine plătiţi, înseamnă sute de maşini mai puţin pentru firmele de leasing şi dealerii auto, înseamnă sute de laptopuri vândute mai puţin, înseamnă mii de zile de cazare în hoteluri mai puţin, mii de mese la restaurante mai puţin, înseamnă credite luate care vor deveni neperformante fiindcă cea mai mare parte dintre ei nu-şi vor mai găsi niciodată un post atât de bine plătit. Şi aici este încă bine fiindcă majoritatea dintre ei sunt medici, deci vor găsi un loc de muncă onorabil – dar mult mai prost plătit. Mai greu e pentru cei din mass-media, din industria financiar-bancară, din asigurări. Sunt pieţe care nu-şi vor mai reveni niciodată fiindcă s-au dezvoltat aberant, pe alte criterii decât cele economice, mizând inconştient pe o creştere perpetuă. ING a impus pe piaţă un model de dezvoltare cu doar o fracţiune din numărul de angajaţi al unei bănci concurente.

De fapt, piaţa nu-şi revine. Pur şi simplu se schimbă. Şi în piaţă vor rămâne doar cei capabili să se adapteze noilor condiţii.