O evoluţie interesantă

În ultima vreme au fost lansate câteva maşini care îmi plac – Citroen C4, Opel Astra, Ford Focus, Volkswagen Jetta – şi am sesizat un fenomen interesant. Maşinile din această clasă se scumpesc de la o generaţie la alta. La generaţiile anterioare, preţul mediu la care găseai o configuraţie acceptabilă era în jur de 15.000 de euro (inclusiv TVA). Acum, preţul mediu a urcat deja spre 17-18.000. Deşi vezi reclame cu preţuri la jumătate, ele sunt supuse „unor termene şi condiţii” şi, în realitate, sunt versiuni submotorizate şi lipsite de dotări care ar trebui să fie standard, precum aerul condiţionat, fie el şi în variantă manuală.

La generaţiile anterioare, în 17-18.000 puteai găsi maşini OK din clasa superioară, ca de pildă Laguna, Mondeo sau Avensis, care azi nu mai scad sub 20.000. Interesant este că la clasa mică nu este nici o modificare de preţ.

Creşterea de preţ nu este însoţită şi de o creştere la fel de spectaculoasă a dotărilor, ci mai mult a motoarelor, azi unul de 100 CP fiind considerat „puturos”. Era de aşteptat ca evoluţia tehnologică să permită o scădere a preţurilor sau, în cel mai rău caz, o menţinere a sa.