Apple post-Jobs

Şi după lansarea Iphone 4S, şi după lansarea Ipad 3 mulţi s-au grăbit să cânte prohodul Apple, deşi compania are rezerve cash echivalente cu PIB-ul României. Majoritatea s-au arătat dezamăgiţi de lipsa de inovaţie, uitând că de fapt, inovaţia a fost Ipod, Iphone şi Ipad. Produsul în sine. Ce a urmat după a fost doar simplă evoluţie tehnologică: procesoare mai bune, ecrane mai mari. Ca să fie în continuare la înălţimea aşteptărilor, Apple ar trebui să vină cu un nou produs, nu un upgrade. Or, posibilităţile sunt relativ reduse. O variantă poate fi ITV de care se tot vorbeşte. Dar Iphone X sau Ipad X nu au cum să fie decât simple îmbunătăţiri tehnologice, nu inovaţii.

În momentul de faţă, Apple este de departe într-o poziţie mult mai bună decât a fost vreodată. Are 4 linii de produse de succes (calculatoare/laptopuri, Ipod, Iphone, Ipad), la ultimele două fiind lider detaşat al categoriei. Şi-a păstrat neştirbită valoarea aspiraţională a brandului şi reuşeşte să performeze în toate categoriile în zona superioară de preţ. Are un model de business eficient, care valorifică foarte bine experienţa utilizatorului şi are capacitatea de a transfera utilizatori de la o categorie de produse la alta. În plus, Apple are numeroşi evanghelişti care fac de bună voie propagandă religiei.

În aceste condiţii, a vorbi despre faliment este exagerat.